8 Eylül 2016 Perşembe

Kaliteli İletişimin Sırları

İletişim olmadan yeni kişilerle anlaşabilmek, yeni adımlar atabilmek, yeni dostluklar kurabilmek mümkün değildir.

Konuşma: Duygu ve düşüncelerini sözcükler aracılığıyla ifade etme anlamına gelmektedir.
Konuşma esnasında ne söylendiğinden çok nasıl söylendiği önemlidir. Örneğin yüksek sesle hal hatır soran kişi akşama bize gel derken ses tonunu düşüyorsa; bu aslında gelmek istemediğini hissettirir ve halk tabiri ile yarım ağız söylemiş olur.

Sağlıklı konuşma nasıl başlar:
  • Ortamı ısıtma
  • Uygun şartlar
  • Sohbet konusu

İlk ikisi sağlıklı iletişim için çok önemlidir. Sohbet konusu, ortamın ısınması ve şartlara göre şekillenir.
İletişimin temeli ortamı ısıtmadır. Kurumsal bir firmaya girdiğinizde “Ne kadar güleryüzlü çalışanlarınız var.” Gibi sorular; göz teması kurarak konuşma, sıcak davranış ortamı ısıtır. Konuştuğunuz kişiyle ortak noktayı bulmalısınız. Örneğin konuşmaya kapalı kişilerle kaliteli iletişim kurmak istiyorsanız (evet ya da hayır cevabını almak istemiyorsanız) uzun cevaplar alabileceğiniz, ucu açık sorular sormanız gerekmektedir. Örneğin iş arkadaşınız yoğunsa iş arasında yaptığınız konuşma uygun şartlarda gerçekleştirilen bir  konuşma değildir. Bunun yerine karşımızdaki kişinin müsaitlik durumunu öğrenmeliyiz veya yönetici ile ayaküstü konuşmak yerine toplantı odasında konuşmalıyız. Kurumsal iletişimde öncelikle sohbetin konusunu karşı tarafa aktarmak gerekmektedir. Konuşmacıyı ne anlatacağını bilmek rahatlatacaktır.
Dinleme: Herkes kendini anlatmayı sever; bu esnada dinlemeyi unuturuz. İletişim kazaları kavramı karşımızdakini dinlememekten kaynaklanır.
  • Yüzeysel Dinleme: Dinlermiş gibi yapmak ama karşımızdakini dinlememek, anlamamak 
  • Etkili Dinleme: Söylenen her şeyi duymak anlamak 
  • Kalpten Dinleme: Söylenen her şeyi duyup anlamanın yanı sıra beden dilini yorumlamak, konuşmacının satır aralarında söylemek istediğini anlamaktır.

Dinlerken;
  • Konuşan kişiye odaklanmalıyız.
  • Yapılan işi bırakmalıyız.
  • Empati yapmalıyız.
  • Söz kesmemeliyiz.
  • Not tutmalıyız.
  • Cevap verirken uygun ses tonunu kullanmalıyız.
  • Öfkelensek, kin duysak, üzülsek bile sessiz kalarak karşımızdaki kişinin konuşmasını bitirmesini beklemeli, iletişimin bize ayrılan bölümünde karşı tarafa düşüncelerimizi aktarmalıyız.
  • Karşımızdakiyle göz teması kurmalıyız. 
  • Anladığımızı ve değer verdiğimizi hissettirmeliyiz. 

ü
Geri Bildirim: Olumlu veya olumsuz alınan geri dönüşlere geri bildirim denir. Geri bildirimde üslup çok önemlidir. Her zaman olumlu üslupla geri bildirim yapmalıyız. Bu işi yapamıyorsun yerine bu işi şu şekilde yaparsan daha başarılı olursun gibi bir geri bildirim yapmalıyız. Olumlu geri bildirim iletişimin devamını sağlar.
Takdir Etmek: Motivasyonu arttırır. Her insan takdir görmek ister. Bu insanlar için temel ihtiyaçtır. Çabaları takdir edilmelidir.
  • Maddesel Takdir: saat seçimin güzel, gömlek seçimin güzel gibi maddeye yapılan takdirdir.
  • Eylemsel Takdir: Gülümsemeye, sese kişinin eylemlerine gelen takdirdir.
  • Manevi Takdir: Hoşgörüye, sevgi gibi maneviyata gelen takdirdir. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder