İletişim olmadan yeni kişilerle anlaşabilmek, yeni adımlar
atabilmek, yeni dostluklar kurabilmek mümkün değildir.
Konuşma: Duygu ve
düşüncelerini sözcükler aracılığıyla ifade etme anlamına gelmektedir.
Konuşma esnasında ne
söylendiğinden çok nasıl söylendiği önemlidir. Örneğin yüksek sesle hal hatır
soran kişi akşama bize gel derken ses tonunu düşüyorsa; bu aslında gelmek
istemediğini hissettirir ve halk tabiri ile yarım ağız söylemiş olur.
Sağlıklı konuşma nasıl başlar:
- Ortamı ısıtma
- Uygun şartlar
- Sohbet konusu
İlk ikisi sağlıklı iletişim için
çok önemlidir. Sohbet konusu, ortamın ısınması ve şartlara göre şekillenir.
İletişimin temeli ortamı
ısıtmadır. Kurumsal bir firmaya girdiğinizde “Ne kadar güleryüzlü
çalışanlarınız var.” Gibi sorular; göz teması kurarak konuşma, sıcak davranış
ortamı ısıtır. Konuştuğunuz kişiyle ortak noktayı bulmalısınız. Örneğin
konuşmaya kapalı kişilerle kaliteli iletişim kurmak istiyorsanız (evet ya da
hayır cevabını almak istemiyorsanız) uzun cevaplar alabileceğiniz, ucu açık
sorular sormanız gerekmektedir. Örneğin iş arkadaşınız yoğunsa iş arasında
yaptığınız konuşma uygun şartlarda gerçekleştirilen bir konuşma değildir. Bunun yerine karşımızdaki
kişinin müsaitlik durumunu öğrenmeliyiz veya yönetici ile ayaküstü konuşmak
yerine toplantı odasında konuşmalıyız. Kurumsal iletişimde öncelikle sohbetin
konusunu karşı tarafa aktarmak gerekmektedir. Konuşmacıyı ne anlatacağını
bilmek rahatlatacaktır.
Dinleme: Herkes kendini
anlatmayı sever; bu esnada dinlemeyi unuturuz. İletişim kazaları kavramı
karşımızdakini dinlememekten kaynaklanır.
- Yüzeysel Dinleme: Dinlermiş gibi yapmak ama karşımızdakini dinlememek, anlamamak
- Etkili Dinleme: Söylenen her şeyi duymak anlamak
- Kalpten Dinleme: Söylenen her şeyi duyup anlamanın yanı sıra beden dilini yorumlamak, konuşmacının satır aralarında söylemek istediğini anlamaktır.
Dinlerken;
- Konuşan kişiye odaklanmalıyız.
- Yapılan işi bırakmalıyız.
- Empati yapmalıyız.
- Söz kesmemeliyiz.
- Not tutmalıyız.
- Cevap verirken uygun ses tonunu kullanmalıyız.
- Öfkelensek, kin duysak, üzülsek bile sessiz kalarak karşımızdaki kişinin konuşmasını bitirmesini beklemeli, iletişimin bize ayrılan bölümünde karşı tarafa düşüncelerimizi aktarmalıyız.
- Karşımızdakiyle göz teması kurmalıyız.
- Anladığımızı ve değer verdiğimizi hissettirmeliyiz.
ü
Geri
Bildirim: Olumlu veya olumsuz alınan geri dönüşlere geri bildirim
denir. Geri bildirimde üslup çok önemlidir. Her zaman olumlu üslupla geri
bildirim yapmalıyız. Bu işi yapamıyorsun yerine bu işi şu şekilde yaparsan daha
başarılı olursun gibi bir geri bildirim yapmalıyız. Olumlu geri bildirim
iletişimin devamını sağlar.
Takdir
Etmek: Motivasyonu arttırır. Her insan takdir görmek ister. Bu insanlar
için temel ihtiyaçtır. Çabaları takdir edilmelidir.
- Maddesel Takdir: saat seçimin güzel, gömlek seçimin güzel gibi maddeye yapılan takdirdir.
- Eylemsel Takdir: Gülümsemeye, sese kişinin eylemlerine gelen takdirdir.
- Manevi Takdir: Hoşgörüye, sevgi gibi maneviyata gelen takdirdir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder